Målsättningar 2018

I nästan 10 år har jag låtit träning och tävling gå i första hand och arbete och studier i andra hand. Nu känner jag att det är dags justera i min prioriteringslista och låta mitt arbete som dietist vara prio ett.

Redan efter OS i augusti 2016 hade Petter och jag beslutat oss för att låta viloperioden säsongen 2017 vara längre än tidigare år. OS-året var extremt tufft för oss båda och vi känner ett behov av att få distans till tävlandet. Jag gick direkt ner från 10-12 träningspass per vecka till 7 träningspass per vecka (ca 2 h per pass) och det var jätteskönt!  Eftersom att jag helt plötsligt bara tränade ett pass om dagen fick jag även uppleva känslan av att komma utvilad till varje träningspass vilket resulterade i att jag kunde trycka på riktigt bra – en härlig känsla.

Jag har både läst och arbetat både deltid och heltid under min satsning, så egentligen var det inte något helt nytt, men målet efter OS var att låta mitt arbete gå före och finna min roll i det. Jag trivs jättebra med det och arbetar nu på Rimbo vårdcentral. Där är jag deras första dietist och jag trivs som fisken i vattnet! 

Tankarna har gått fram och tillbaka om huruvida vi ska satsa vidare eller inte. Träningen går bra och jag känner att jag är stark, men känner ändå att jag fortfarande är i behov av att landa efter alla år av elitidrottande. Det funkar för tillfället toppen att träna efter arbetet vilket känns bra, så jag håller mig i god form. För tillfället känns det himla bra, men tankarna vandrar fram och tillbaka på hur jag ska göra framöver, i väntan på att bli klokare tränar jag på och njuter av livet! Med andra ord har jag valt att stå utanför roddförbundets elitgrupp för att fokusera lite på min yrkesroll som dietist.

Även Petter trivs med att vila lite mer. Han har under hela satsningen varit heltidsanställd (med undantag för 3 månader inför OS då han var tjänstledig) och får nu mer tid att koppla av mellan varven.

Målet för oss båda är alltså att vila lite från rodd…åtminstone lite grann!